Wij zijn er, voordat u ons nodig heeft.
Een bedrijfsreglement, is dat overbodige rompslop of bittere noodzaak? Voor iedere werkgever die de zaken graag goed regelt, heeft het hebben van een goed bedrijfsreglement een toegevoegde waarde. Na het lezen van dit artikel begrijpt u waarom!
In de arbeidsovereenkomst worden vaak de primaire afspraken vastgelegd die tussen u en de werknemer gelden. En soms liggen diverse arbeidsvoorwaarden ook nog vast in een CAO. Maar daar kan echter niet alles tot in detail worden opgenomen en aangepast naar uw bedrijf. Een bedrijfsreglement is daarom een geschikt document om alles in vast te leggen wat u voor uw werknemers en bedrijf van belang vindt voor een goede samenwerking en bedrijfsvoering. Het gaat hier om zaken die te maken hebben met bijvoorbeeld:
Dit is slechts een korte opsomming van de mogelijkheden. Indien u meer specifiek beleid zou willen opnemen in een bedrijfsreglement, neem dan contact op met een van onze juristen om te bespreken welke mogelijkheden er zijn voor uw specifieke wensen.
Ongeacht de grootte van uw personeelsbestand is het verstandig dat afspraken op één plek, voor al uw huidig en toekomstig personeel, vast liggen. Het komt namelijk met regelmaat voor dat ad-hoc beslissingen worden genomen zonder dat duidelijk vastligt is wat het bedrijfsbeleid is. Juist om die reden is het waardevol om een bedrijfsreglement te hebben waarin dergelijke afspraken vastliggen.
Het bedrijfsreglement biedt houvast als er misstanden zijn op de werkvloer, bijvoorbeeld bij diefstal of grensoverschrijdend gedrag. #Metoo is tegenwoordig niet meer weg te denken en van u als werkgever wordt in toenemende mate verlangd dat u uw werknemers hiertegen beschermd. In het bedrijfsreglement kunt u vastleggen welke sancties er mogelijk kunnen gelden bij misstanden op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan een officiële waarschuwing, een schorsing of zelfs ontslag op staande voet. Onlangs is een werknemer op staande voet ontslagen, omdat hij een collega op de mond heeft gezoend. Terecht vond de kantonrechter, want de werkgever voerde een strikt zerotolerancebeleid en droeg dit ook uit in het bedrijfsreglement. Dit werd van doorslaggevend belang geacht.
In een andere zaak nam een werknemer een product mee naar huis dat geen economische waarde meer had. Ook toen oordeelde de kantonrechter onder verwijzing naar het bedrijfsreglement, dat de werkgever een duidelijk beleid voerde en daarom de werknemer op staande voet mocht ontslaan. Dit laat dan ook zien dat ook door rechters steeds meer waarde wordt gehecht aan duidelijke afspraken, vastgelegd in een bedrijfsreglement.
Zoals we in een vorige blog al hebben aangestipt, treedt per 1 augustus 2022 de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in werking. Deze wet brengt tal van veranderingen met zich mee voor wat betreft de informatie die u een werknemer dient te geven bij de indiensttreding van nieuw personeel. Maar ook voor bestaand personeel brengt de wetswijziging veranderingen met zich mee, waar u op moet anticiperen. Zo moeten werknemers duidelijk worden geïnformeerd over salariscomponenten, de gebruikelijke werkplek, de duur en de vormen van betaald verlof. Ook dient de werknemer te worden geïnformeerd over de toepasselijke procedures en termijnen bij een beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Dit is allemaal informatie die bij uitstek in een personeelsreglement kan worden opgenomen. Als u al een bedrijfsreglement heeft, kan het goed zijn om het reglement te laten nakijken of er, gelet op de wetswijziging, nog aanpassing nodig is.
Een bedrijfsreglement kan als aanvulling op de arbeidsovereenkomst en een eventuele cao van groot belang zijn voor u, uw werknemers en uw bedrijf. Bespreek uw specifieke situatie met een van onze juristen en laat u informeren over de mogelijkheden.
Uw medewerkers zijn uw belangrijkste kapitaal. Daarom zijn wij vanuit de Koenen en Co Werkgeversdesk dagelijks bezig met ieder vraagstuk op het gebied van in- en door- en uitstroom van personeel. Daarvoor hebben wij specialisten op het gebied van werving & selectie, HR-advies, arbeidsrecht, loonheffingen, salaris- en personeelsadministratie en collectief pensioen.
Wij zijn er, voordat u ons nodig heeft.
mr. Ilse Clevers
Teamleider Juridisch Advies
E-mail: i.clevers@koenenenco.nl
Telefoon: +31 (0)88 7747477