
Personeelssubsidies, mis ze niet!
25 januari 2022
Verbeterde digitale uitwisseling voor belangrijke documenten
25 januari 2022Het lijkt zo eenvoudig. Een mooi ontworpen website met een webshop en we kunnen aan de slag!
Bij het opstarten van een webshop en het verkopen van beperkte producten is het allemaal nog prima bij te houden. Maar je hoopt natuurlijk op groei en zodra de groei er is, dan blijkt vaak dat er bij het automatiseren van processen nog heel veel komt kijken.
Het koppelen van het juiste ERP pakket, installeren van een webshop connector, inregelen van een order- en factuurmodule, kiezen van de juiste afletter module (het koppelen van verkoopfactuur met ontvangst). Allemaal zaken die goed ingeregeld moeten worden voor een succesvolle webshop.
Wij begeleiden graag vanaf de eerste stap, zodat wij met onze ervaring kunnen meedenken en u maximaal kunnen ontzorgen. Ook voorzien wij u van de juiste informatie, zodat u de juiste beslissingen kunt nemen.
Het kiezen van de juiste webshop
Shopify, Lightspeed, WooCommerce, een aantal voorbeelden van webshop software. En u vraagt zich vast af, hoeveel verschil kan daar dan in zitten? Per branche of doelstelling kan het pakket anders zijn. Het kiezen van de juiste webshop software is daarom vaak een lastige opgave. Het is belangrijk om software te kiezen die volledig aansluit bij uw wensen, eisen en situatie.
Wij stellen u de juiste vragen en zijn in staat om, samen met u, een complete inventarisatie van wensen en eisen te maken, waardoor het kiezen van de juiste software meer een logische keuze wordt. Hiermee voorkomen we tevens dat u wellicht na een jaar of enkele jaren opnieuw moet overstappen omdat het uiteindelijk niet het meest passende pakket voor u was.
Webshop koppelingen, waarom en hoe werkt dat?
Met een webshop koppeling worden de functionaliteiten van de webshop uitgebreid. Denk hierbij onder andere aan een koppeling ten behoeve van: administratie of boekhouding, voorraadbeheer, CRM (customer relationship management), ERP (enterprise resource planning, oftwel informatie- en managementsysteem), pakketafhandeling, leverancierskoppelingen of overige koppelingen.
Financiële en fiscale gevolgen van niet juiste ingerichte webshop en koppelingen
Wij zijn er graag, voor u ons nodig heeft en behoeden u hiermee voor onnodige tijd.
De gevolgen van het niet juist koppelen kunnen heel divers zijn. Hieronder geven wij u graag een aantal voorbeelden:
- Foutieve btw-aangifte
Bijvoorbeeld door het geven van kortingen of het werken met cadeaubonnen in de webshop of onjuiste inrichting webshop. - Geen of onjuiste ICP aangifte en OSS aangifte
Bij het leveren van producten in het buitenland komt de ICP aangifte en een OSS aangifte om de hoek kijken. Het is belangrijk dit boekhoudkundig goed af te wikkelen. - Inkoopfacturen over het hoofd zien
Verkoopt u voornamelijk via uw webshop? Dan ligt uw focus meestal op de betaling en de verzending van de goederen. Hierbij wordt de afhandeling van inkoopfacturen en andere verplichtingen met regelmaat vergeten. - Niet-afgeletterde betalingen
Door het niet (tijdig) afletteren van betalingen ontstaan er lange openstaande postenlijsten en hoge bedragen op tussenrekeningen. Als dit niet up-to-date wordt gehouden, dan loopt men vaak al snel achter de feiten aan. En de kosten van de betalingsprovider (bijv. Mollie) worden niet apart verwerkt. - Grip op de voorraadwaarde
Een goede webwinkel werkt op basis van beschikbare voorraad, maar geeft het systeem voldoende inzicht in de financiële waarde? En hoe worden retouren verwerkt?
Fiscaliteit rondom webshops
Met een webshop krijgt u al snel te maken met verkoop aan het buitenland. Maar hoe zit het met de btw en de regels omtrent import en export? Wanneer is het noodzakelijk een OSS aangifte te doen? Allemaal vragen waar wij u de juiste begeleiding en ondersteuning kunnen bieden.
Wat kunnen wij voor u en uw webshop betekenen?
Door onze expertise en bevlogen en betrokken professionals zijn wij in staat u van a tot z te ondersteunen en adviseren bij onder andere de organisatie van uw administratie, processen en automatisering.
- Wij zorgen er, samen met u, voor dat het juiste software pakket wordt gekozen en dit pakket toekomstbestendig is. Het kan met uw bedrijf mee groeien, van starter tot volwassenheid.
- Wij helpen u met de juiste inrichting van de koppelingen en realiseren hiermee een enorme tijdsbesparing doordat gegevens niet meer dubbel ingevoerd hoeven te worden.
- Wij verzorgen voor u het automatisch doorboeken van orders/facturen altijd een actueel overzicht van de financiële positie. U bent hierdoor volledig in control.
- Wij richten het proces zo efficiënt mogelijk voor u in. De marges staan momenteel erg onder druk, waardoor het des te belangrijker is om processen zo efficiënt mogelijk in te richten.
- Wij voorzien u van belangrijke informatie en de nodige fiscale adviezen.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor u en uw webshop?
Benieuwd naar de mogelijkheden voor u en uw webshop?
Neem dan contact op voor een vrijblijvend inventarisatiegesprek met David Schroeten, onze webshop-specialist.
Over Koenen en Co Accountants en Adviseurs
Koenen en Co wil haar klanten altijd een stap voor zijn. Om ze optimaal te kunnen ondersteunen met wat ze nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. Dat houdt dus in dat wij er zijn, voordat u ons nodig heeft. Meer weten? Lees hier meer over ons.

David Schroeten
IT-adviseur Financiële Administratie IT Advisory & Assurance
E-mail: d.schroeten@koenenenco.nl
Telefoon: +31 (0)88 7747573