
Denkt u aan een due diligence onderzoek bij bedrijfsaankoop of -verkoop?
8 juni 2021
Bedrijfsbeëindiging? Ontvang compensatie voor de betaalde transitievergoedingen
28 juni 2021Met ingang van 1 juli 2021 wijzigen de regels voor zogenoemde afstandsverkopen. Dit zijn leveringen van goederen aan particulieren in een andere EU-lidstaat, waarbij de leverancier direct of indirect betrokken is bij het vervoer van de goederen naar de particulier. Wat verandert er nu precies en welke acties moet u als leverancier nemen?
Omzetdrempelbedrag vervalt
Onder de huidige regeling voor afstandsverkopen geldt dat btw verschuldigd is in het land waar het vervoer begint, zolang het omzetdrempelbedrag niet overschreden wordt. Voor Nederland is deze drempel € 100.000. Vanaf 1 juli 2021 vervalt voor elke lidstaat de omzetdrempel en is de levering belast in het land, waar de particulier woont.
Uitzondering vervallen omzetdrempelbedrag voor kleine ondernemers
Voor kleine ondernemers blijft er wel een omzetdrempelbedrag bestaan. Als de omzet van afstandsverkopen en digitale diensten aan particulieren op jaarbasis onder de € 10.000 blijft, kan de ondernemer Nederlandse btw blijven berekenen en afdragen. Daarbij is tevens vereist dat de ondernemer slechts in één lidstaat is gevestigd en de goederen slechts uit één lidstaat worden verzonden. De drempel is een totaaltelling en geen drempelbedrag per EU-lidstaat.
One-Stop-Shop-regeling (OSS-regeling)
Om te voorkomen dat u zich voor afstandsverkopen in iedere EU-lidstaat moet registreren, kunt u zich inschrijven voor de One-Stop-Shop-regeling (OSS-regeling). Dit is een aangifte, die gedaan wordt bij de Nederlandse belastingdienst (naast de reguliere btw-aangifte). In deze OSS-aangifte wordt alle omzet met betrekking tot afstandsverkopen en digitale diensten aan particulieren in andere EU-lidstaten aangegeven. De verschuldigde belasting in alle lidstaten wordt vervolgens aan de Nederlandse Belastingdienst betaald, die het op haar beurt weer doorbetaald aan de desbetreffende belastingautoriteiten van de andere EU-lidstaten.
Registreren voor de OSS-regeling
Om te registreren heeft u inloggegevens van de ondernemersportal of e-herkenning nodig. Wanneer er een fiscale eenheid voor de btw geldt (met beschikking), dient de OSS-registratie op naam van de fiscale eenheid btw te gebeuren.
Platformfictie
Naast de OSS-regeling wordt ook de zogenoemde platformfictie per 1 juli 2021 geïmplementeerd. Nu geldt nog dat. indien u goederen aanbiedt via een platform (zoals bol.com of Amazon), u zelf verantwoordelijk bent voor de afdracht van btw. Vanaf 1 juli 2021 wordt in sommige gevallen het platform verantwoordelijk voor het voldoen van de btw. Kort gezegd, geldt dit alleen voor de volgende twee situaties:
- Het platform faciliteert de verkoop van goederen aan consumenten in de EU, waarbij de goederen vanuit een niet-EU land worden vervoerd naar de EU en de (intrinsieke) waarde van de zending onder de €150 blijft
- Bij verkoop van goederen aan consumenten binnen de EU door niet in de EU gevestigde btw-ondernemers, waarbij de goederen vanuit een EU-land naar de consument wordt vervoerd.
Belangrijke tips en aandachtspunten
- De OSS-regeling is ‘alles of niets’: het is niet mogelijk om de OSS-regeling enkel ten aanzien van bepaalde lidstaten toe te passen. Kiest u ervoor om toch in een van de lidstaten te registreren voor de afstandsverkopen aldaar, dan moet u dat in alle lidstaten doen, waar u afstandsverkopen of digitale diensten verricht. U kunt de OSS-regeling dan in zijn geheel niet toepassen
- Kiest u wel voor de OSS-regeling, dan is het verstandig om reeds bestaande btw-registraties in andere EU-lidstaten op te heffen om discussies met de fiscus te voorkomen. Let op! Als u een btw-registratie in een andere EU lidstaat heeft voor andere doeleinden dan afstandsverkopen, dient u de andere prestaties wel aan te blijven geven in die btw-aangifte. Enkel de afstandsverkopen en digitale diensten worden in de OSS opgenomen
- Toepassing van de OSS-regeling vraagt aanpassingen aan uw webshop en boekhoudpakket. Het juiste btw-tarief van de lidstaat van de particulier moet worden toegepast, waardoor in uw boekhoudpakket btw-codes moeten worden aangemaakt voor elk tarief (soms wel 3 of 4 tarieven in één lidstaat) per land. Daarnaast moet de webshop ook een juiste factuur kunnen uitdraaien
Tot slot
De wijzigingen in de e-commerceregels zijn vrij complex. Heeft u vragen, neem dan gerust contact op met onze btw-specialist Mandy van Moorsel-Lamers.