Spring naar content

Hoe vaardigheden en competenties verschillen

Met enige regelmaat raken we met opdrachtgevers in gesprek over het op te stellen functieprofiel. Tijdens dergelijke gesprekken komen de termen ‘vaardigheden’ en ‘competenties’ vaak ter sprake op een manier die zou impliceren dat ze naar hetzelfde verwijzen. Hoewel ze zeker gerelateerd zijn, zijn er toch belangrijke verschillen.

Vaardigheden kunnen worden geleerd door training of door ervaring, zoals bijvoorbeeld pianospelen. U kunt lessen volgen om deze vaardigheid te leren en verder te ontwikkelen. Dus welke vaardigheden zijn nodig om een functie in te vullen?

Een competentie is een breder begrip, dat vaardigheden, kennis, attitude en persoonskenmerken bundelt. Hoe voert een persoon de taken van zijn werk uit? Als een pianist voor een menigte moet spelen, dan moet hij vertrouwen hebben in eigen kunnen en een bepaalde mate van stresstolerantie bezitten.

Stresstolerantie en zelfvertrouwen kunt u ontwikkelen, maar dat kunt u niet op dezelfde manier leren als pianospelen. Stresstolerantie en zelfvertrouwen zijn namelijk geen individuele vaardigheden, maar een combinatie van vaardigheden, kennis, attitude en persoonskenmerken… een competentie dus.

Afstemming van competenties is een belangrijk onderdeel van het effectief definiëren van een functie binnen een organisatie. Om tijdens het sollicitatieproces dit zo goed mogelijk te matchen met een kandidaat, gebruiken wij diverse tools. Bijvoorbeeld gedragsgerichte en competentiegerichte interviews gecombineerd met een assessment gebaseerd op de ‘big 5’ (persoonskenmerken). Door dit te onderzoeken krijgt u een goede indicatie van iemands natuurlijke gedrag in een werkomgeving. Hiermee vergroten we uw inzicht in de competenties van de kandidaat en kunnen we de kans op een ‘mishire’ verkleinen.

Meer weten?

Ons team van Executive Search staat klaar om u en uw organisatie te ondersteunen. Wilt u ook graag een completer beeld van uw wervingsvraagstuk, of wilt u uw wervingsvraagstuk uitbesteden? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

Over de Koenen en Co Werkgeversdesk

Uw medewerkers zijn uw belangrijkste kapitaal. Daarom zijn wij vanuit de Koenen en Co Werkgeversdesk dagelijks bezig met ieder vraagstuk op het gebied van in- en door- en uitstroom van personeel. Daarvoor hebben wij specialisten op het gebied van werving & selectie, HR-advies, arbeidsrecht, loonheffingen, salaris- en personeelsadministratie en collectief pensioen. Wij willen onze klanten daarbij altijd een stap voor zijn. Om ze optimaal te kunnen ondersteunen met wat ze nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. Lees hier meer over ons.

 

Ook interessant

Gerelateerde berichten Berichten

Blijf op de hoogte dankzij de inzichten van onze specialisten. Lees nieuws en blogs over ‘dienst’ die nieuwe invalshoeken bieden op actuele onderwerpen.